InvoiceHippo Helpcentrum

Ga naar InvoiceHippo

Btw-aftrek berekenen voor gezamenlijke kosten

Gebruik een onderbouwd aftrekpercentage per aankoop en de pro-rata-rekenhulp voor gezamenlijke kosten.

Bij een bedrijf met belaste én vrijgestelde prestaties geef je per aankoopregel aan welk percentage van de btw aftrekbaar is. De pro-rata-rekenhulp staat bij het btw-aftrekveld in de kosteninvoer en bij inkoopregels van memoriaalboekingen.

De nieuwe rekenhulp wordt eerst op beta uitgerold. Het is een hulpmiddel per regel; er wordt geen algemeen bedrijfspercentage automatisch op alle kosten toegepast.

Beoordeel eerst het gebruik

Kosten uitsluitend voor belaste activiteiten kunnen in beginsel recht op volledige aftrek geven. Kosten uitsluitend voor vrijgestelde activiteiten geven doorgaans geen recht op aftrek. Alleen voor algemene kosten die beide activiteiten dienen, beoordeel je een verdeling.

Een fiscaal kostenaftrekpercentage, zoals een beperking van kostenaftrek voor de winstbelasting, is niet automatisch een btw-aftrekpercentage.

Pro-rata toepassen

  1. Open Pro-rata berekenen voor gezamenlijke kosten onder het btw-aftrekveld van de aankoopregel.

  2. Kies de begin- en einddatum van de periode waarop je omzetgegevens betrekking hebben.

  3. Vul de relevante omzet met en zonder recht op aftrek in, exclusief btw. Neem ook relevante omzet buiten InvoiceHippo mee en houd rekening met wettelijke uitsluitingen.

  4. Bevestig dat je die gegevens hebt gecontroleerd.

  5. Kies Toepassen op deze regel. Het percentage wordt ingevuld; de berekening en periode worden aan de regelomschrijving toegevoegd.

  6. Controleer de aankoop en sla deze op via de bestaande kosten- of boekingsflow.

De omzetverhouding wordt naar boven afgerond op hele procenten. Bij € 10.000 omzet met recht op aftrek en € 25.000 zonder recht op aftrek is dat 29%. Van € 315 document-btw is dan € 91,35 aftrekbaar.

Is werkelijk gebruik voor de gezamenlijke kosten als geheel een nauwkeuriger verdeelsleutel, gebruik dan het onderbouwde percentage rechtstreeks in het aftrekveld. De rekenhulp bepaalt niet automatisch welke methode juridisch past.

Wat wordt bewaard?

De bestaande aankoopverwerking bewaart document-btw en geboekte vooraftrek afzonderlijk. Niet-aftrekbare btw wordt onderdeel van kosten of aanschafbasis. De rekenhulp wijzigt geen andere aankoopregels, fiscale kostenaftrek of historische boekingen.

Jaarherziening wordt niet automatisch geboekt. Controleer aan het einde van het jaar of een voorlopige verdeling moet worden gecorrigeerd.

Belastingdienst: voorbeeld van pro-rata en afronding

Gerelateerde artikelen

Heeft dit antwoord je vraag beantwoord?
😞
😐
😁